Witamy w Szczecińskim Informatorze Edukacyjnym. Jeśli nie masz jeszcze konta, zarejestruj się.

Przydatne informacje

Zapraszamy do zapoznania się z naszym nowym działem, gdzie zgromadziliśmy bazę przydatnych informacji.

reklama szczecin

Gimnazjaliści pisali egzamin o dojrzewaniu

Gazeta Wyborcza - Szczecin, 23.04.2008



Dorastanie i towarzyszące mu uczucia były tematem przewodnim humanistycznej części egzaminu na koniec gimnazjum. Dziś czas na matematyczno-przyrodniczą

Gimnazjaliści pisali egzamin o dojrzewaniu
Egzamin rozpoczął się we wtorek o godz. 9. W Gimnazjum nr 1 przy ul. Reymonta drugi ważny egzamin w życiu (pierwszy był na koniec podstawówki) w oddzielnych salach pisali dyslektycy, uczniowie nadpobudliwi i niedosłyszący. Pozostali gimnazjaliści zdawali w sali gimnastycznej. Przed wejściem trzecioklasiści nerwowo sprawdzali, czy zabrali dokumenty tożsamości i czarne długopisy. Zastanawiali się, jaki będzie temat przewodni testu.

- Wątek miłosny albo biblijny - przekonywał Łukasz Witeska. - Te tematy dotąd się nie pojawiły.

Przewidywania Łukasza nie sprawdziły się. 16-latki musiały zmierzyć się z problemem dorastania. Pytania i zadania odnosiły się do fragmentów tekstów "Czas między dzieckiem a dorosłym" Mariusza Ozona i "Agaton Gagaton: jak pięknie być sobą" Marty Fox, "Kroniki polskiej" Galla Anonima i wiersza Krzysztofa Kamila Baczyńskiego "Elegia o...[chłopcu polskim]". Uczniowie musieli także napisać ogłoszenie o odczycie na temat problemów dorastającej młodzieży, który w szkole wygłosi znany pedagog.

- Egzamin był prosty jak drut. Wszystkie odpowiedzi na pytania zamknięte były w tekście. Wiersz znałem z piosenki zespołu Lao Che. Spodziewałem się większej liczby pytań z historii i gramatyki - mówi Jan Bober.

Największe trudności gimnazjaliści mieli z napisaniem charakterystyki wybranego bohatera "Syzyfowych prac" Stefana Żeromskiego albo "Kamieni na szaniec" Zygmunta Kamińskiego.

- 16 punktów w plecy. Nie napisałam rozprawki, bo nie czytałam tych lektur. Każdy sam powinien wybrać sobie postać do opisania. Nie wszyscy czytają lektury - stwierdziła Patrycja Krawczyk. - Obawiam się, że z tym wynikiem o dobrym liceum mogę zapomnieć.

Z obu części egzaminu można otrzymać połowę punktów (100) liczonych podczas rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych. Pozostałe przyznawane są za oceny ze świadectwa oraz udział w olimpiadach i konkursach.

W środę ponad 21 tys. gimnazjalistów zachodniopomorskich czeka kolejne wyzwanie - o godz. 9 rozpocznie się druga część egzaminu: matematyczno-przyrodnicza. Na zadania z matematyki, biologii, geografii, chemii, fizyki i astronomii będą mieli 120 min. To właśnie część matematyczno-przyrodnicza wywołuje większy stres. Tradycyjnie też gimnazjaliści uzyskują z niej gorsze wyniki (w 2007 r. średni wynik z części humanistycznej w Zachodniopomorskiem wyniósł 31,02 pkt, a matematyczno-przyrodniczej 24,43).

ŹRÓDŁO WIADOMOŚCI
Gazeta Wyborcza - Szczecin


KOMENTARZE


Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Jeśli chcesz dodać swój komentarz, skorzystaj z formularza ».
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2005-2017. Właścicielem serwisu jest Atrax Krzysztof Kołakowski.
Wykonanie portalu: Crazybeaver.net