Witamy w Szczecińskim Informatorze Edukacyjnym. Jeśli nie masz jeszcze konta, zarejestruj się.

Przydatne informacje

Zapraszamy do zapoznania się z naszym nowym działem, gdzie zgromadziliśmy bazę przydatnych informacji.

reklama szczecin

Daty powojennego Szczecina trafią do szkół

Gazeta Wyborcza - Szczecin, 14.10.2008



Lekcje o współczesnej historii Szczecina chcą organizować magistrat i miejscowy oddział IPN. W planach są także: warsztaty dla nauczycieli, wystawy i konkursy, które mają rozwinąć w młodzieży poczucie lokalnej tożsamości

Daty powojennego Szczecina trafią do szkół
O tym, że szkoły nie rozwijają w uczniach zainteresowania współczesną historią Szczecina, pisaliśmy w "Gazecie" po obchodach 20. rocznicy strajków sierpniowych ("Sierpień '88. Zmarnowana lekcja patriotyzmu" GW Szczecin 05.09.2008). Żywą lekcją historii dla młodzieży mógł stać się choćby pochód z portu do katedry, nawiązujący do marszu 6 tys. zbuntowanych robotników sprzed 20 lat, który odbył się 3 września. Niestety, młodzi ludzie nie wzięli w nim udziału. Nie przyszli też do katedry, gdzie mieliby rzadką okazję zobaczyć i wysłuchać m.in. Andrzeja Milczanowskiego, przywódcę Solidarności z lat 80.

Wygląda na to, że sytuacja może się poprawić. W piątek miasto podpisało porozumienie ze szczecińskim oddziałem IPN-u w sprawie prowadzenia działań edukacyjnych dotyczących współczesnej historii Szczecina.

- Każda szkoła, która jest zainteresowana przeprowadzeniem takich zajęć, otrzyma od nas wsparcie merytoryczne w postaci materiałów edukacyjnych dotyczących danego zagadnienia - wyjaśnia dyrektor szczecińskiego oddziału IPN Marcin Stefaniak. - Dla nauczycieli historii planowane są warsztaty, które ułatwią im przekazywanie uczniom wiedzy o najnowszej historii miasta.

Zajęcia, które proponują szkołom miasto i IPN, mają nie być zwykłymi lekcjami.

- W ich ramach uczniowie będą np. uczestniczyć w przygotowanych przez IPN wystawach czy konkursach - opowiada Robert Grabowski z biura prasowego szczecińskiego magistratu. - Koszty organizacji zajęć pokryje wydział oświaty Urzędu Miasta.

Co będzie tematem takich lekcji?

- Nie wyobrażam sobie, by mogło na nich zabraknąć informacji o strajkach robotniczych z grudnia 1970 r. czy o narodzinach szczecińskiej Solidarności - mówi Stefaniak i dodaje, że tylko mówiąc młodzieży o tych wydarzeniach, mamy szansę ukształtować świadomych obywateli Szczecina.

- Jestem zdecydowanie za, szczególnie jeśli będzie to wsparte takimi pomocami naukowymi, jakimi dysponuje IPN, czyli np. dokumentami z tamtego okresu - komentuje dyrektor Liceum Ogólnokształcącego nr 7 w Szczecinie Bogdan Dziewulski. - Z mojego doświadczenia wynika, że młodzież interesuje się historią, jeśli jest ciekawie opowiedziana, należy więc to zainteresowanie rozwijać.

ŹRÓDŁO WIADOMOŚCI
Gazeta Wyborcza - Szczecin


KOMENTARZE


Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Jeśli chcesz dodać swój komentarz, skorzystaj z formularza ».
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2005-2017. Właścicielem serwisu jest Atrax Krzysztof Kołakowski.
Wykonanie portalu: Crazybeaver.net