Witamy w Szczecińskim Informatorze Edukacyjnym. Jeśli nie masz jeszcze konta, zarejestruj się.

Przydatne informacje

Zapraszamy do zapoznania się z naszym nowym działem, gdzie zgromadziliśmy bazę przydatnych informacji.

reklama szczecin

Student 2010 - świadomy swojej wartości, ale... rozpieszczony?

Gazeta Wyborcza, 30.07.2010



Obecnie wiele firm na całym świecie stoi na rozdrożu: z jednej strony chcą odzyskać świetność organizacji sprzed recesji, z drugiej wciąż świeży obraz kryzysu nakazuje dużą ostrożność w postępowaniu.

Student 2010 - świadomy swojej wartości, ale... rozpieszczony?

Kierownictwo firm rozpoczęło oceny planów biznesowych i rewizje swoich strategii z myślą o przyszłości, która nie jest pewna. Pojawia się wiele pytań, na które firmy wciąż szukają najlepszych odpowiedzi. Jakie są zmiany na rynku talentów w ostatnich latach? Jak szukać pracowników z nowymi możliwościami? Jakie strategie zatrudnienia przyczynią się do oddzielenia zwycięzców od przegranych? Jakie są oczekiwania zawodowe różnych grup kandydatów do pracy?

Jedno jest pewne: kryzys zasadniczo zmienił sposób, w jaki kierownictwo musi zarządzać, rozwijać i angażować pracowników w firmach. Rozwiązania, które świetnie sprawdzały się jeszcze 2 lata temu poddawane są w wątpliwość. Oprócz poszukiwania nowych rozwiązań i narzędzi w obszarach zarządzania zasobami ludzkimi coraz bardziej konieczna wydaje się być dobra znajomość oczekiwań, celów zawodowych i preferencji potencjalnych kandydatów do pracy. Może to zaowocować dotarciem do takich kandydatów i talentów, którzy, w perspektywie długookresowej, są w stanie przyczynić się do uzyskania przez firmę przewagi konkurencyjnej na rynku.

W odpowiedzi na nurtujące pracodawców pytania może pomóc analiza ogólnopolskiego badania Universum Student Survey 2010, przeprowadzanego przez Universum Polska po raz czwarty. Badanie Universum Student Survey dotyczy studentów 1-5 roku studiów i cieszy się z roku na rok coraz większą popularnością respondentów. Od października 2009 do kwietnia 2010 r. ponad 17 tys. studentów ok. 100 najlepszych uczelni wyższych w Polsce wzięło udział w corocznym badaniu, którego celem jest podsumowanie planów zawodowych młodych osób wchodzących na rynek pracy.

Na początek kilka faktów

Faktem jest, że zmniejsza się liczba studentów chcących studiować. Z danych GUS wynika, że w 2015 roku liczba studentów zmniejszy się z 3,6 mln studentów, którzy studiowali w 2009 roku do 2,8 mln. Dodatkowym utrudnieniem jest trend zmniejszania się liczby studentów uczelni technicznych. Brak inżynierów już dotyka niektórych pracodawców, a ta sytuacja może się jeszcze pogorszyć. Walka o utalentowanych młodych absolwentów może stać się jeszcze większa niż dziś.

Kolejny fakt to wzrost kosztów rekrutacji wynikający z wydłużenia się czasu zapełnienia wakatu przez nowego pracownika. Według raportu Emloyer Branding Insights* średni czas zatrudnienia nowego pracownika w 2009 r. w Europie wyniósł 49 dni, w Stanach Zjednoczonych 55, a w Azji aż 60.

Przed firmami staje także pytanie, jakich pracowników poszukuje organizacja: "top" talentów czy "właściwych" talentów? Odkrycie, kim są "właściwi" pracownicy jest kluczowe dla organizacji i dlatego pracodawcy dbający o swój wizerunek pracodawcy identyfikują swoją "właściwą" grupę docelową, aby móc poznać jej oczekiwania i cele zawodowe.

Nie bez znaczenia jest także fakt, że nowa generacja pracowników zmienia spojrzenie na życie zawodowe, ponieważ pokolenie Y wkracza na rynek pracy. Faktem jest to, że ich nowe spojrzenie i oczekiwania stawiane pracodawcom zmuszają firmy do weryfikowania dialogu prowadzonego z grupami pracowniczymi. Dodatkowym wyzwaniem jest ułatwienie współpracy pokolenia Y z poprzednimi pokoleniami pracowników, których spojrzenie na pracę jest zupełnie inne.

Poznanie własnej grupy docelowej potencjalnych pracowników jest kluczowe w tworzeniu długoterminowej strategii zarządzania zasobami ludzkimi firmy. Coraz więcej pracodawców rozpoznaje konieczność wyróżnienia swojego brandu pracodawcy spośród innych pracodawców tak, aby przyciągać talenty kluczowe dla organizacji. Dobra znajomość tej grupy może skutkować przygotowaniem lepszej oferty rekrutacyjnej niż konkurencja. I w tym miejscu od razu trzeba zaznaczyć, że nie chodzi tylko o wysokość pensji. A więc co jest jeszcze ważne dla młodych ludzi?

Czego oczekują studenci 2010?

Pokolenie Y, czyli studenci urodzenie w latach osiemdziesiątych XX wieku, jest o wiele bardziej wymagające niż jakiekolwiek pokolenia przed nimi. Satysfakcjonujące wynagrodzenie jest ważne, ale równie ważne są takie czynniki jak rozwój zawodowy, dobra reputacja pracodawcy, elastyczne zatrudnienie oraz równowaga między życiem osobistym i zawodowym. I o ile bycie ekspertem (specjalistą) niemal od dekady jest w pierwszej trójce najważniejszych celów zawodowych studentów, o tyle, odmieniane przez liczne przypadki, work life balance to cel stosunkowo nowy w Polsce, chodź w zachodniej Europie zagościł się na stałe w czołówce celów zawodowych studentów.

Dla 50% procent studentów najważniejszym celem zawodowym okazuje się specjalizacja w branży i zostanie ekspertem w danej dziedzinie. Jest to czynnik charakteryzujący zarówno studentów, jak i profesjonalistów, tych młodych stażem (1-8 lat doświadczenia zawodowego) oraz tych bardziej doświadczonych (powyżej 8 lat doświadczenia). Wzrosło znaczenie celu stabilności i pewności zatrudnienia (aż 49% studentów uznało ten cel za ważny) i uplasował się na miejscu drugim, co niewątpliwie jest związane ze światowym kryzysem gospodarczym.


ŹRÓDŁO WIADOMOŚCI
Gazeta Wyborcza


KOMENTARZE


Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Jeśli chcesz dodać swój komentarz, skorzystaj z formularza ».
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2005-2017. Właścicielem serwisu jest Atrax Krzysztof Kołakowski.
Wykonanie portalu: Crazybeaver.net