Witamy w Szczecińskim Informatorze Edukacyjnym. Jeśli nie masz jeszcze konta, zarejestruj się.

Przydatne informacje

Zapraszamy do zapoznania się z naszym nowym działem, gdzie zgromadziliśmy bazę przydatnych informacji.

Polskie Dziecko Internetowe

Gazeta Wyborcza, 10.11.2010



Z internetu w Polsce korzystają coraz to młodsze dzieci. W sieci czyha na nie również coraz więcej zagrożeń. Prawie co czwarte dziecko kontaktuje się z nieznajomymi online, a co czternaste taki kontakt zakończyło spotkaniem twarzą w twarz. Na szczęście większość dzieci, które doświadczają zagrożeń w sieci, umie sobie z nimi emocjonalnie poradzić. Niestety jednocześnie co trzecie dziecko jest uzależnione od internetu. W tym przypadku niepokój budzi bardzo niska świadomość rodziców.

Polskie Dziecko Internetowe

Zakończył się drugi etap europejskiego projektu badawczego EU Kids Online, w którym uczestniczyło 25 krajów. Jego celem jest dostarczenie rzetelnych danych dotyczących doświadczeń i zwyczajów dzieci oraz ich rodziców w zakresie ryzykownego i bezpiecznego korzystania z internetu. Projekt umożliwi stworzenie rekomendacji dla polityki społecznej i uwrażliwienie rodziców na problem, jaki stanowią zagrożenia internetowe.

Najczęściej wymienianym przez dzieci zagrożeniem jest kontaktowanie się w sieci z nieznajomymi, czyli osobami, których wcześniej osobiście nie poznały. Co piąte dziecko w wieku 11-16 lat miało w internecie kontakt z treściami, które mogą szkodzić jego kształtującemu się systemowi wartości (nienawiść, samobójstwo, samouszkodzenia, anoreksja, narkotyki). Prawie co siódme dziecko otrzymało wiadomości o podtekście seksualnym. Badanie wykazało, że najbardziej przykrym spośród negatywnych internetowych doświadczeń jest bycie nękanym przez innych. Z drugiej strony jest to problem, który w małym stopniu dotyczy dzieci w internecie, bo natyka się na niego tylko 5 procent dzieci. Natomiast znacznie częściej występują inne zagrożenia. W polskim badaniu aż 41 procent dzieci podało, że podczas korzystania z internetu miały takie negatywne doświadczenia, jak zetknięcie się z pornografią albo z innymi potencjalnie szkodliwymi dla ich rozwoju materiałami zamieszczanymi w sieci oraz odbieranie wiadomości napastliwych czy z podtekstem seksualnym. Mimo to, większość z tych dzieci nie doznało z tego powodu przykrości czy nieprzyjemnych emocji.

- Według przebadanych dzieci powszechne zagrożenia istniejące w sieci przeważnie nie prowadzą do poważnych szkód - komentuje badania dr Lucyna Kirwil, która kieruje polskim zespołem badaczy. - Tylko dla niewielkiej liczby respondentów (3 procent - red.) w wieku 9-16 lat przeżyte w sieci negatywne doświadczenia wiązały się z negatywnymi emocjami - dodaje. Spośród dzieci, które doznały zagrożeń internetowych związanych z zawartością o treści seksualnej tylko część (22 procent) podaje, że przeżyło z tego powodu przykrość, niepokój lub miało poczucie winy. Chłopcy, szczególnie nastoletni, są bardziej narażeni na kontakt w sieci z obrazami związanymi z seksem, podczas gdy nastoletnie dziewczęta nieco częściej otrzymują przykre lub złośliwe/napastliwe wiadomości. Jednak dziewczęta generalnie są bardziej zaniepokojone zagrożeniami, których doświadczają.

Internecie, daj żyć

Im częściej dzieci korzystają z internetu, tym większe jest prawdopodobieństwo, że się od niego uzależnią. Dlatego w tym temacie rośnie zaniepokojenie rodziców i badaczy. Terapeuci i psychiatrzy natomiast szukają natury i podobieństw tego uzależnienia do uzależnienia nikotynowego i alkoholowego. W badaniu EU Kids Online również podjęto ten temat. Wybrano pięć symptomów uzależnienia od internetu, kierując się tym, na ile wskazują one na zagrożenie dla zdrowia fizycznego (zakłócenia snu, zaspokojenia potrzeby pokarmu), nauki, zainteresowań, potencjalne konflikty w rodzinie i funkcjonowaniu społecznym oraz trudności w ograniczeniu lub zwalczaniu uzależniającej aktywności. Im więcej symptomów wymienia badany i im częściej je u siebie obserwuje, tym uzależnienie od internetu większe.

Symptomy uzależnienia w ostatnim roku zaobserwowało u siebie od 18 procent do 38 procent badanych, w zależności od tego, jaki symptom był rozpatrywany. Jednak wszystkie wymienione symptomy uzależnienia od internetu stwierdza prawie co dziesiąte dziecko w wieku 11-16 lat. Młodsze, ze względów etycznych, nie były przepytywane. Prawie co piąte dziecko z powodu internetu ma problemy z prawidłowym odżywianiem się lub bezsennością. Inne symptomy z potencjalnie negatywnymi konsekwencjami dla społecznych kontaktów deklaruje mniej więcej co trzeci małoletni respondent. Co pocieszające, 41 procent badanych w Polsce dzieci nie stwierdziło u siebie żadnych symptomów uzależnienia od internetu. Wyniki dotyczące występowania symptomów uzależnienia od internetu nie są jednak tak bardzo optymistyczne, jak by się wydawało, pokazują bowiem, że połowa badanej próby nastolatków może mieć problem z uzależnieniem tego typu. Skoro pojedyncze symptomy u nich już wystąpiły, to w przypadku ich nasilenia się może to oznaczać narastanie uzależnienia od internetu

Martwić może tez fakt, że rodzice dzieci, które miały negatywne doświadczenia w internecie, bardzo często nie są świadomi zagrożeń, które ich dzieci napotykają. Po prostu większość rodziców dzieci napastowanych w internecie nie zdaje sobie z tego sprawy. - Jednym z powodów takiego stanu rzeczy jest znaczna prywatność komunikacji internetowej dzieci. Ponad 60 procent badanych korzysta z internetu w swoim pokoju, a ok. 40 procent przez telefon komórkowy - tłumaczy dr Kirwil. Przy takich wynikach nie ma się co dziwić, że rodzice po prostu nie mają szansy dowiedzieć się o zagrożeniach, na jakie narażone są ich dzieci. Jedyna możliwość to regularne rozmowy z dzieckiem.

Młody spec od "społecznościówek"

Celem badania było również sprawdzenie kompetencji dzieci w internecie - zarówno ogólnych umiejętności radzenia sobie w nim, jak też specyficznych umiejętności bezpiecznego korzystania z internetu. Dzieciom zadano pytania o cztery ogólne umiejętności internetowe oraz o cztery specyficzne umiejętności odnoszące się do bezpiecznego korzystania z internetu (patrz wykres 3). Najwięcej dzieci umie dodać stronę internetową do zakładki "ulubione". Największą trudność sprawia im zmienianie ustawień filtrowania. Na 8 umiejętności, o które dzieci były pytane, większość posiadła 3-4, czyli prawie połowę, przy czym dla polskich dzieci trzy z tych umiejętności dotyczą bezpiecznego korzystania z internetu.

Interesujące jest, że więcej dzieci w Polsce niż średnio w Europie potrafi zmienić ustawienia prywatności swojego profilu w portalach społecznościowych. Sugeruje to, że dzieci z Polski, w porównaniu z dziećmi z innych krajów europejskich, mogą mieć większe doświadczenie z tego typu portalami. Większe kompetencje związane z profilem na "społecznościówce" jest prawdopodobnie następstwem większej popularności zakładania własnego profilu na portalach społecznościowych wśród polskich nastolatków niż przeciętnie wśród nastolatków w Europie (różnica aż 14 punktów procentowych).

Uzyskane wyniki całego badania potwierdzają, że umiejętności dzieci dotyczące internetu rosną wraz z wiekiem, ale wciąż bardzo duży odsetek (od ponad jednej trzeciej do dwóch trzecich) stanowią dzieci, które nie nabyły kompetnecji niezbędnych do bezpiecznego korzystania z internetu. Potrzebna im jest więc pomoc bardziej doświadczonych rówieśników lub osób starszych. Te dzieci są najbardziej narażone na ryzyko rozmaitych zagrożeń w internecie - mają poczucie, że mogą się w nim swobodnie poruszać, ale nie posiadają instrumentów gwarantujących im bezpieczeństwo.

Raporty z badań europejskich i polskich dostępne są na stronie: www.eukidsonline.swps.pl


ŹRÓDŁO WIADOMOŚCI
Gazeta Wyborcza


KOMENTARZE


Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Jeśli chcesz dodać swój komentarz, skorzystaj z formularza ».
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2005-2020. Właścicielem serwisu jest Atrax Krzysztof Kołakowski.
Wykonanie portalu: Crazybeaver.net