Zapraszamy do zapoznania się z naszym nowym działem, gdzie zgromadziliśmy bazę przydatnych informacji.
To już trzecia edycja tego ogólnopolskiego egzaminu z "Operonem". Uczestniczy w nim ponad 4,5 tys. gimnazjów (ok. 65 procent tego typu szkół, z roku na rok liczba zgłoszeń rośnie). W Szczecinie - 42 placówki, drugie tyle - w regionie. Arkusze zadań dostosowane są do wymagań "prawdziwego" egzaminu organizowanego przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Nauczyciele otrzymują także od wydawnictwa kartoteki, w których wypisane są umiejętności sprawdzane w poszczególnych częściach testu, co pomaga w ocenie osiągnięć uczniów. Dodatkowo klucz punktowania uwzględnia kryteria oceniania dyslektyków. Czas i warunki rozwiązywania testów są zgodne ze standardami CKE.
- Uczniowie uświadamiają sobie powagę sytuacji. I swoje słabe strony - komentuje Anna Szyntor, polonistka z Gimnazjum nr 18 w Szczecinie. - Zadania nie były trudne, nie wymagały ogromnej wiedzy z gramatyki czy znajomości lektur, ale sprawdzały umiejętność czytania ze zrozumieniem, logicznego myślenia itd., czyli umiejętność rozwiązywania testów. W kontekście egzaminów to jest najważniejsze, dlatego im więcej próbnych testów, tym lepiej.
Arkusz egzaminacyjny z przedmiotów humanistycznych składał się z 31 pytań otwartych i zamkniętych. Tytuł tegorocznego egzaminu to "Pomniki" - gimnazjaliści zapoznawali się z różnymi tekstami, które poruszały ten właśnie temat (fragment powieści "Kamienie na szaniec", wiersz W. Szymborskiej "Rehabilitacja", tekst popularnonaukowy "Co na to cokoły"). I odpowiadali na pytania dotyczące historii, sztuki, literatury. Musieli wykazać się także umiejętnością pisania: przygotowywali tekst ogłoszenia o konkursie na projekt pomnika znanego artysty i pisali rozprawkę na temat "Który wybitny Polak żyjący w XX/XXI wieku zasługuje na pamięć potomnych".
Dziś o godz. 9 egzamin z części matematyczno-przyrodniczej.