Witamy w Szczecińskim Informatorze Edukacyjnym. Jeśli nie masz jeszcze konta, zarejestruj się.

Przydatne informacje

Zapraszamy do zapoznania się z naszym nowym działem, gdzie zgromadziliśmy bazę przydatnych informacji.

reklama szczecin

Matematyka w gimnazjum nie musi być zła

Szczeciński Informator Edukacyjny, 11.03.2015



Matematyka w szkołach sieje postrach od lat. Młodzież boi się jej jak ognia, ma słabe wyniki. Można też zauważyć, że coraz mniej osób decyduje się studiować kierunki techniczne, w przypadku których matematyka jest podstawą. Jak więc przekonać uczniów do tego właśnie przedmiotu?

Matematyka jako przedmiot szkolny pojawia się już w szkole podstawowej, gdzie nie budzi jeszcze tyle emocji, gdyż zagadnienia są łatwiejsze i uczniowie lepiej widzą jej związek z rzeczywistością. W gimnazjum jest już trudniej. Uczniowie zdają matematyką na sprawdzianie szóstoklasisty, na egzaminie gimnazjalnym i na maturze.

Zadaniem matematyki jest nauczenie logicznego oraz abstrakcyjnego myślenia oraz rozwój wyobraźni przestrzennej, jak rozwijają praktyczne umiejętności, potrzebne w życiu codziennym. A są to obliczenia, pomiary, szacowanie wyników, odczytywanie danych. To właśnie umiejętności matematyczne pomagają lepiej poznać świat i jego funkcjonowanie, co pozwala odnaleźć się w dzisiejszym świecie. Dlaczego więc uczniowie tak się przed nią bronią?

 

Mit wiedzy tajemnej

Podstawowy błąd leży u podstaw, w podejściu i zachowaniu rodziców. To właśnie oni straszą dzieci matematyką, opowiadając im jej zawiłościach i trudnościach, jakie sprawiała im trudności w szkole. W ten sposób powstał pokutujący do dziś mit, że matematyka jest wyjątkowo trudnym przedmiotem, z którym są w stanie poradzić sobie tylko osoby wybitnie zdolne. To budzi w dzieciach obawy i niechęć, a następnie nasila strach przed przedmiotem. W rezultacie, zanim dzieci pójdą do szkoły, już mają zdefiniowanego wroga, któremu na imię matematyka, a każde potknięcie w związku z tym przedmiotem traktują jak potwierdzenie wbitej im do głowy teorii. Problemy z matematyką w gimnazjum mają często także uczniowie zdolni, którzy maja dobre wyniki z innych przedmiotów. Sam Albert Einstein powiedział kiedyś ?Nie przejmuj się, jeżeli masz problemy z matematyką. Zapewniam Cię, że ja mam jeszcze większe?.

 

Jak zachęcić uczniów do matematyki?

Znaczącą rolę w zachęcaniu dzieci do matematyki odgrywają nie tylko nauczyciele i szkoła, co jest oczywiste, jak rodzice. To właśnie rodzice powinni przekazać dziecku, że cyferki będą mu towarzyszyć przez całe życie i zawsze będą potrzebne. Od rodziców też zależy, czy dziecko idąc do szkoły będzie chciało zaprzyjaźnić się z matematyką, czy na wojnę z nią.

Nauczyciele mają za zadanie prowadzić ciekawe lekcje, które wzbudzą zainteresowanie uczniów i pozwolą im zrozumieć wprowadzane zagadnienia. Ich celem jest obudzić w uczniach sympatię do przedmiotu oraz przekonanie ich, że matematyka w gimnazjum, kiedy zagadnienia są bardziej skomplikowane niż w szkole podstawowej, nie jest złem koniecznym, a czymś, co pomoże młodym ludziom w przyszłości.

 

Co jest ważne w motywowaniu do nauki matematyki?

Matematyka wymaga przede wszystkim systematyczności w nauce, jak i zrozumienia. Tutaj nie ma mowy o nauczeniu się na pamięć. Jedynie zrozumienie pozwala wykorzystać wiedzę i uzyskać rozwiązanie problemu. Zrozumienie wymaga natomiast osiągnięcia określonego poziomu myślenia abstrakcyjnego. Aby było to możliwe, nauczyciel musi przedstawić problem w formie konkretu popartego odpowiednimi metodami i pomocami dydaktycznymi. Takie przekazywanie matematyki pomoże nie tylko uczniom słabszym, ale także uatrakcyjni lekcje matematyki uczniom zdolniejszym. Nudne lekcje powodują bowiem nie tylko spadek zainteresowania, ale także motywacji do nauki, a to rzutuje na wyniki w szkole i na egzaminie.

Kolejnym czynnikiem, jaki osłabia motywację gimnazjalistów i licealistów, jest niedostrzeganie przydatności zdobywanej wiedzy oraz jej związku z rzeczywistością. Uczniowie widzą w matematyce sztukę dla sztuki, która nigdy im się nie przyda i zastanawiają się, po co muszą się tego wszystkiego uczyć. I jest to uzasadniona wątpliwość, którą rozwiać powinien nauczyciel, udowadniając uczniom, że matematyka opisuje otaczający nas świat. Takie zaprezentowanie uczniom gimnazjum matematyki sprawi, że stanie się im bliższa, bardziej ?namacalna? i łatwiejsza do nauczenia. Podczas realizacji programu każdej klasy można przedstawić matematykę w połączeniu z rzeczywistymi sytuacjami, które uczniowie znają z własnych doświadczeń.

Dziś zaprezentowanie matematyki w atrakcyjny sposób jest znacznie łatwiejsze niż dawniej. Mamy do dyspozycji nowoczesne podręczniki (na przykład http://sklep.wsip.pl/wyszukiwarka-zaawansowana/wyniki-wyszukiwania/?search[poziomy_uid]=212179&search[przedmioty_uid]=212089), prezentacje multimedialne i filmy, dzięki którym lekcje mogą być ciekawsze, a zdobyta dzięki nim wiedza, łatwiej przyswojona, zrozumiana i zapamiętana na długo.


ŹRÓDŁO WIADOMOŚCI
Szczeciński Informator Edukacyjny


KOMENTARZE


Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Jeśli chcesz dodać swój komentarz, skorzystaj z formularza ».
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2005-2018. Właścicielem serwisu jest Atrax Krzysztof Kołakowski.
Wykonanie portalu: Crazybeaver.net